fredag 9. januar 2015

Glassrekkverk/glasstak:


Det tar tid før alle brikker faller på plass og tidligst i høst fikk med opp vårt takoverbygg over inngangspartiet. For oss var det viktig å fullføre den reine, firkanta modernestilen og me kom fram til denne løysningen. Rustfriindustri kunne tilpasse våre ønsker og behov og dei leverer spesial tilpassa produkter.
Eit inngangsparti er det først ein kjem til og da er det viktig at første inntrykket blir bra. Det er mange valg å ta og me har lagt spesielt vekt på symmetri og reinhet. Mannen min har støpt platting og tilhørende sti i betong. Me har valgt å legge kantstein for å ramme inn plen og asfalt. Langs huset og dei heima-snekra blomsterkassene ved inngangspartiet har me lagt kulestein som har blitt frakta Sauda.



Som takoverbygg har me valgt eit herda laminert glasstak. Det er ingen søyler på dette takoppghenget så det krever at ein planlegger så tidlig som mulig i byggeprosessen ein slik løysning med tanke på egenvekt på glasset ( som er ca100kg) og at ein har i bakhode at det skal tåle snølast på over 100kg.
All oppheng og veggfester er i rustfri stål, festet i vegg med kraftige rustfrie fransketreskruer, 
Vil minne om at hvis du bruker rustfrie oppheng MÅ det brukes rustfrie skruer. 
Forskjellige metaller korrigerer med kvarandre. 
Jobben med å henge dette opp har min flinke handymann utført men eg vil absolutt anbefale å få fagpersoner til å gjere ein slik jobb da det kreves ein viss kunnskap om oppheng og kg til glasset. 





Me har valgt å bruke royal impregnerte tresøyler i 3x3" for at det skulle passe til huset. 
Det gir eit anna uttrykk enn tradisjonelle glassrekkverk med rustfriesøyler. 



Alle glass og rustfrioppheng er bestilt gjennom Rustfriindustri på Avaldsnes på Karmøy. 
Dei har god service og gode priser.
Bloggeinnlegget er ikkje sponset. 
post signature

4 kommentarer:

  1. Hei! Fantastisk hus dere har. Så glad for at jeg kom over bloggen din etter uttallige bildesøk på fasadeplater og Aquapanel. Håper du kan svare meg på et par spørsmål om fasaden på inngangspartiet deres. Vi holder på å bygge hus og har royalimpregnert kledning på alt utenom inngangspartiet.....der er vi ikke helt enige enda :-) Jeg ønsket meg i utgangspunktet hvit mur, men etter at mannen kjørte meg en runde for å vise meg "hvite" murhus med sorte rennemerker, grønske og skitten overflate har jeg vel endret litt syn på dette. Hadde vært veldig glad om du ville si noe om erfaringen med Aquapanel og hvit puss. Skjønner på mannen at disse er mer holdbare. Det ser jo veldig fint ut hos dere. Er du fornøyd, og holder det seg fint?

    Hilsen husbyggerfru fra Vestfold :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann du:)
      Kjenner til det dilemmaet som du beskriver for det var noko eg også frykta. Har budd nå i huset i ganske nøyaktig 2år og muren ser fortsatt like fin og kvit ut, så da er svaret JA på spm fra deg ang om eg er fornøgd.
      Lykke til med byggeprosessen.
      Klem Ann Helen

      Slett
  2. Tusen takk for svar, og gratulerer med en herlig liten prins :-)

    SvarSlett
  3. Moderne stil glassrekkverk, svært godt laget plan. Det er også viktig at alt er laget av rustfritt stål, og at alt dette er gjort av disse fagfolk.

    SvarSlett

1000-takk for at du legger igjen ein kommentar sjå meg. Det varmer:)