mandag 23. februar 2015

Babynest:

Oppskrift på babynest:

Stoff til forstykke og bakstykke ( 110cm )
Platevatt eller vatt fra noen gamle puter. 
Anorakksnor: 2,5m
Skråbånd: 3,5m
2stk snorstoppere


 Begynn med å tegne eit forstykke og bakstykke, eg buet kantene litt.
Eg har brukt målene 87cm på langs og 62cm på bredden.
 17cm på endene både på langs og bredden.
(inklusive sømrom)

1) Sy dei 2 delene samen, rett mot rett.  
Sy fra midt på buen, rundt og til neste bue. 
Vreng og press sømmane frå kvarandre.


2) Sy skråbånd fast midt på sømmen på rettsiden på begge sider.
 ( det skal dannes ein løpegang)
Båndet skal være fra midt på buen, rundt og til neste bue. 


3) Tre snoren gjennom løpegangen og sett på snorstroppene.
(eg kjøpte eit litt breiere skråbånd da det er lettere å tre snoren gjennom)

4) Legg 4stykk med platevatt i bunnen opp på kvarandre.
 Vatten og sømmen skal være midt på og være 13cm fra kanten. 
MEN sy ein søm ca15cm fra kanten ( for at vatten skal bli sydd fast i stoffet)
(dvs eg klippet til 74cm x 36cm på platevatten)

5) Sett nåler på platevatten for at det skal bli lettere å sy.
Sy platevatten fast i kanten.

6) Rull platevatten til ei pølse, den skal være i kanten. 
Trekk den gjennom kanten/buen på posen. 

Slik blir det seende ut når all vatten er inni babynesten.


7) Sy igjen nederste del av posen, det gjøres ved å bruke resten av kantbåndet. 
Nål det fast langs sømmen og sy det på. Dette er bare for at kanten nederst skal se fin ut.

Så er det bare å snøre babyrede igjen og legge barnet trygt oppi. 

Det er første gang eg lager eit slikt, og det var veldig enkelt, brukte ca 2timer på alt. Og denne er litt ekstra lang i forhold til mange andre oppskrifter på babynest så denne kan ein bruke noe lengre. 


post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

1000-takk for at du legger igjen ein kommentar sjå meg. Det varmer:)