tirsdag 20. desember 2016

Pay it forward 2016:


Det begynte med at eg klippet av meg nærmare 40cm for å donera hår til Apollo som lager parykker til barn og unge voksne som har mista håret på grunn av kreft og alopecia. 
Det er visse krav for at håret ditt kan doneres, kanskje DU er ein av dei som kan donera håret ditt neste gang du klipper deg. Eg var hos min faste dyktige frisør Christine, PAUSE frisør på Torvestad og eg sendte sjølv inn håret til Apollo. Se kva krav Apollo har. 


Vi har visse krav til hår som skal doneres:

• Håret må være rent, sundt og friskt (uten flisete tupper)
• Håret må ha en naturlig farge. Det kan være farget eller behandlet, men fortsatt friskt og uten flisete tupper
• Mindre enn 10% grått
• Stritt, krøllete, naturlig fall, men fortsatt friskt og uten flisete tupper.
• Håret på være buntet og festet med strikk øverst. Sett gjerne på en strikk nederst også, men ikke nødvendig.
• Lengre enn 30 cm
• Prøv så langt det er mulig å samle like lengder i en bunt.
• Håret må ligge i samme lengderetning.

Dette er hva vi dessverre ikke kan ta imot:

• Håret må ikke være vått når det sendes
• Håret kan ikke være slitt eller skadet på noen måte
• Farget i en unaturlig farge som rosa eller blått.
• Hår som for det meste er grått
• Kortere enn 30 cm.
• Håret kan ikke ha blitt klippet løst og samlet opp fra gulvet.

Er du usikker kontakt ditt nærmeste Apollo Hårsenter, de er eksperter på dette og kan fortelle deg om ditt hår kan brukes eller ikke.


Her er diplom som bevis på at eg faktisk snakker sant, sjølv om namnet mitt er feil skrevet, hehe.


Men eg kjente eg kunne gjera noko meir og gikk heim i skapet og fant fram nokre antrekk som var fint brukt og laget siden Pay it forward 2016 der eg gav dei vekk til nokon som treng dei meir enn andre. Jula kan vera ekstra tøff for mangen og eg har fått ganske mange hjerteskjærande historiar om korleis folk så vidt klarer seg og mangen velger faktisk å selge litt av inventaret i sitt eige hus for å få råd til pakkar til sine eigne barn. 
Eg hadde eigentleg ein plan om å kun holda på med dette ut November, men med god pr frå Radio Rogaland og KarmøyNytt gjorde at eg fikk ein veldig respons og holder pr i dag fortsatt på å sender pakker Norge rundt. 
Det er hovedsakelig unge og voksne damer eg legger ut antrekk til.
Eg vil samtidig få takka alle som har leita fram både ubrukte og fint brukte skattar frå sitt skap 
og gitt dei til nokon som treng dei meir enn dokke sjølve, uten dykk hadde eg ikkje fått dette til <3
1000 hjarteleg takk!





Her er saken kopiert av Hnytt.no (utgitt 7.desember 2016) 
Journalist: Ann Kristin Andreassen


KOPERVIK: – Jeg har det veldig bra. Jeg og mannen min samt våre tre sønner er friske. 
Vi har tak over hodet, jobb og en god familie rundt oss. 
Da er det spesielt godt å kunne gi noe til de som sliter. 
Det er viktig å være et godt medmenneske, forteller Ann Helen Kvalevaag.

«Pay It Forward 2016» er i første omgang et prøveprosjekt hvor hun vil gi bort klær
og kjoler som kan brukes til skoleball, jule- eller nyttårsfeiring. 
Dersom det skulle fungere bra, ser hun ingen grunn til å ikke fortsette med det neste år. 
Hun har selv plukket ut mange antrekk fra egen garderobe som hun gir bort, 
men hun får også flere henvendelser fra folk som ønsker å bidra.
– Responsen har vært kjempepositiv. Jeg er utrolig takknemlig for at folk ønsker å gi bort kjoler, 
til og med ubrukte. Det setter jeg stor pris på. 

Mange kvinner kan nok kjenne seg igjen i det å kjøpe en kjole, 
bruke den én gang for så å la den bli hengende i skapet.
I disse juletider opplever hun at det er større fokus på å tenke ekstra på de som har mindre å rutte med. 
Kvalevaag får henvendelser fra folk over hele landet. 

En hjelpende hånd
En annen Facebook-gruppe som hjelper mennesker i vanskelige livssituasjoner, 
er «En hjelpende hånd Haugaland». Gruppen startet opp for to år siden, 
men da var det en «gis bort/ønsket»-gruppe. 
– Vi endret navnet til «En hjelpende hånd Haugaland» på grunn av mange forespørsler om hjelp. 
Vi var ganske lei av kjøp/salg-grupper og ønsket å starte en side der folk kunne gi vekk ting de ikke 
trengte til noen som ikke hadde mulighet til å kjøpe nytt, forteller en av administratorene, Inger Liknes.
Nå om dagen merker de et stort behov for hjelp til jul samt vinterklær, julegaver, pynt og mat.
– Behovet har vært stort, og det har vært veldig mange hjelpesaker der folk ønsker å være anonyme. 
Det har vært en stor økning av mennesker som nå legger ut forespørsler selv på siden vår.
– Det siste halvåret har vi også merket en stor økning av medlemmer. Det synes vi er positivt, 
for da når vi ut til flere. Vi som driver gruppen, er utrolig heldige som har et nettverk fra Skudeneshavn 
til Etne med oss. Givergleden er utrolig stor.– Julen kan være en tøff tid for mange. 
Nå skal jeg sende en pakke av gårde til noen som ikke har råd til porto en gang. 
Det er veldig sterkt å høre noen av historiene. Det er da jeg forstår hvor viktig dette faktisk er. 
Hvis en kan gjøre en liten forskjell, så hvorfor ikke. 
Den takknemligheten du får igjen er utrolig givende. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

1000-takk for at du legger igjen ein kommentar sjå meg. Det varmer:)